DSpace About DSpace Software
 

DSpace Biblioteca Universidad de Talca (v1.5.2) >
Facultad de Psicología >
Memorias de pregrado Psicología >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utalca.cl/handle/1950/13404

Title: Relación entre teoría de la mente, empatía y razonamiento moral en niños/as entre 4 y 6 años
Authors: Guzmán Suazo, Tamara
Ovando González, Daryl Valentina
Castillo Guevara, Ramón (Profesor guía)
Keywords: Teoría de la mente
Empatía
Razonamiento moral
Cognición social
Theory of mind
Empathy
Moral reasoning
Social cognition
Issue Date: 2022
Publisher: Universidad de Talca (Chile). Facultad de Psicología
Abstract: La evidencia de la relación entre Teoría de la Mente (ToM), Empatía (Emp) y Razonamiento Moral (RzM) en niños/as es contradictoria. Se asume que el RzM va desarrollándose en la medida que aumenta la edad, algo que también ocurre con ToM y Emp. Sin embargo, la relación de estas habilidades va cambiando según la edad del niño/a. Estudios indican que la relación entre ToM y RzM está mediada por Emp, mientras que en otras edades dicha relación y mediación se atenúa o es nula. De esta forma el objetivo de nuestro estudio fue determinar la relación diferencial que tienen ToM, Emp y el RzM en niños/as de 4, 5 y 6 años. La hipótesis a contrastar fue que mientras mayores fuesen los niveles de ToM, mayor sería el nivel de RzM si es que hay altos niveles de Emp. La muestra fue de 29 niños/as de entre 4 y 6 años, a quienes se les aplicó en modalidad remota la escala de ToM, el test de RzM; y cuyos padres respondieron el Test de Empatía Cognitiva y Afectiva para Niños y Adolescentes. Los resultados indicaron que la RzM y las dimensiones de estrés empático (r=-.615, p=0.00), alegría empática (r=- 410, p=.027) y el coeficiente total de la Emp (r=-523, p=.004) estaban negativamente relacionadas. Por último, no se encontró relación entre ToM y RzM (r=-.074; p=.702) y tampoco entre ToM y Emp (r=.092, p=.634). Por lo cual se puede concluir que en preescolares, ciertas dimensiones de la Emp se relacionan diferencialmente con el RzM, pero no hay relación entre ToM y RzM ni entre ToM y Emp. Los resultados son discutidos en términos de modelos de cognición social y teorías de razonamiento moral. // ABSTRACT: The evidence of the relationship between Theory of Mind (ToM), Empathy (Emp) and Moral Reasoning (RzM) in children is contradictory. It is assumed that RzM develops as age increases, something that also occurs with ToM and Emp. However, the relationship of these skills changes according to the age of the child. Studies indicate that the relationship between ToM and RzM is mediated by Emp, while at other ages this relationship and mediation is attenuated or null. Thus, the objective of our study was to determine the differential relationship that ToM, Emp and RzM have in children aged 4, 5 and 6 years. The hypothesis to be tested was that the higher the ToM levels, the higher the RzM level would be if there are high Emp levels. The sample consisted of 29 children between 4 and 6 years old, to whom the ToM scale, the RzM test, was applied remotely; and whose parents answered the Cognitive and Affective Empathy Test for Children and Adolescents. The results indicated that the RzM and the dimensions of empathic stress (r=-.615, p=0.00), empathic joy (r=-410, p=.027) and the total coefficient of the Emp (r=-523, p=.004) were negatively related. Lastly, no relationship was found between ToM and RzM (r=-.074; p=.702) neither between ToM and Emp (r=.092, p=.634). Therefore, it can be concluded that in preschool children, certain dimensions of the Emp are differentially related to the RzM, but there is no relationship between ToM and RzM or between ToM and Emp. The results are discussed in terms of models of social cognition and theories of moral reasoning.
Description: 43 p.
URI: http://dspace.utalca.cl/handle/1950/13404
Appears in Collections:Memorias de pregrado Psicología

Files in This Item:

File Description SizeFormat
índice_guzmán_suazo.pdfTabla de contenidos140.6 kBAdobe PDFView/Open
resumen_guzmán_suazo.pdfResumen24.49 kBAdobe PDFView/Open
2022A001270.pdfLink a texto completo1.76 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2009  The DSpace Foundation - Feedback