|
DSpace Biblioteca Universidad de Talca (v1.5.2) >
Facultad de Psicología >
Memorias de pregrado Psicología >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utalca.cl/handle/1950/13404
|
Title: | Relación entre teoría de la mente, empatía y razonamiento moral en niños/as entre 4 y 6 años |
Authors: | Guzmán Suazo, Tamara Ovando González, Daryl Valentina Castillo Guevara, Ramón (Profesor guía) |
Keywords: | Teoría de la mente Empatía Razonamiento moral Cognición social Theory of mind Empathy Moral reasoning Social cognition |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Talca (Chile). Facultad de Psicología |
Abstract: | La evidencia de la relación entre Teoría de la Mente (ToM), Empatía (Emp) y
Razonamiento Moral (RzM) en niños/as es contradictoria. Se asume que el RzM
va desarrollándose en la medida que aumenta la edad, algo que también ocurre
con ToM y Emp. Sin embargo, la relación de estas habilidades va cambiando
según la edad del niño/a. Estudios indican que la relación entre ToM y RzM está
mediada por Emp, mientras que en otras edades dicha relación y mediación se
atenúa o es nula. De esta forma el objetivo de nuestro estudio fue determinar la
relación diferencial que tienen ToM, Emp y el RzM en niños/as de 4, 5 y 6 años. La
hipótesis a contrastar fue que mientras mayores fuesen los niveles de ToM, mayor
sería el nivel de RzM si es que hay altos niveles de Emp. La muestra fue de 29
niños/as de entre 4 y 6 años, a quienes se les aplicó en modalidad remota la
escala de ToM, el test de RzM; y cuyos padres respondieron el Test de Empatía
Cognitiva y Afectiva para Niños y Adolescentes. Los resultados indicaron que la
RzM y las dimensiones de estrés empático (r=-.615, p=0.00), alegría empática (r=-
410, p=.027) y el coeficiente total de la Emp (r=-523, p=.004) estaban
negativamente relacionadas. Por último, no se encontró relación entre ToM y RzM
(r=-.074; p=.702) y tampoco entre ToM y Emp (r=.092, p=.634). Por lo cual se
puede concluir que en preescolares, ciertas dimensiones de la Emp se relacionan
diferencialmente con el RzM, pero no hay relación entre ToM y RzM ni entre ToM y Emp. Los resultados son discutidos en términos de modelos de cognición social y teorías de razonamiento moral. // ABSTRACT: The evidence of the relationship between Theory of Mind (ToM), Empathy (Emp)
and Moral Reasoning (RzM) in children is contradictory. It is assumed that RzM
develops as age increases, something that also occurs with ToM and Emp.
However, the relationship of these skills changes according to the age of the child.
Studies indicate that the relationship between ToM and RzM is mediated by Emp,
while at other ages this relationship and mediation is attenuated or null. Thus, the
objective of our study was to determine the differential relationship that ToM, Emp
and RzM have in children aged 4, 5 and 6 years. The hypothesis to be tested was
that the higher the ToM levels, the higher the RzM level would be if there are high
Emp levels. The sample consisted of 29 children between 4 and 6 years old, to
whom the ToM scale, the RzM test, was applied remotely; and whose parents
answered the Cognitive and Affective Empathy Test for Children and Adolescents.
The results indicated that the RzM and the dimensions of empathic stress (r=-.615,
p=0.00), empathic joy (r=-410, p=.027) and the total coefficient of the Emp (r=-523,
p=.004) were negatively related. Lastly, no relationship was found between ToM
and RzM (r=-.074; p=.702) neither between ToM and Emp (r=.092, p=.634).
Therefore, it can be concluded that in preschool children, certain dimensions of the
Emp are differentially related to the RzM, but there is no relationship between ToM
and RzM or between ToM and Emp. The results are discussed in terms of models of social cognition and theories of moral reasoning. |
Description: | 43 p. |
URI: | http://dspace.utalca.cl/handle/1950/13404 |
Appears in Collections: | Memorias de pregrado Psicología
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|