DSpace Biblioteca Universidad de Talca (v1.5.2) >
Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional >
Tesis de Magíster en Educación basada en Competencias >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utalca.cl/handle/1950/12906
|
Title: | Análisis de la cultura organizacional y estilo de liderazgo de tres establecimientos educacionales de la provincia de Talca, región del Maule |
Authors: | Dachelet Gómez, Gonzalo Arturo Cancino Cancino, Víctor (Profesor patrocinante) |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Talca (Chile). Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional. |
Abstract: | El presente trabajo investigativo tiene como propósito el analizar la cultura
organizacional y su vinculación con los estilos de liderazgo percibido por los
docentes en tres establecimientos educacionales de la Provincia de Talca de
dependencia municipal y particular subvencionado con distintos niveles de logros
según categoría de desempeño. Se utilizó una metodología cuantitativa de tipo
exploratorio-descriptivo de corte transversal haciendo un análisis comparativo
entre las instituciones educativas, para lo cual el cuerpo docente de los
establecimientos participantes debían responder el Cuestionario Organizational
Culture Assessment Instrument (OCAI) de Cameron y Quinn (2006) en su versión
adaptada al español de Cerpa (2018) y la Escala de Estilos de Liderazgo de Bass
y Avolio, adaptada al contexto chileno por Vega y Zabala (2004).Se logró
identificar que falta fortalecer la cultura organizacional y estilos de liderazgo
directivo en el colegio 1 y 2, debido a que no se observa una presencia
determinada de un tipo de cultura organizacional y liderazgo directivo que
caracterice bien a cada organización, en contraste con el colegio 3, que presenta
una cultura clan y adhocrática y liderazgos transformacional y transaccional bien
establecidos. // ABSTRACT: The purpose of this investigative work is to analyze the organizational culture and
its link with the styles of leadership perceived by teachers in three educational
establishments in the Province of Talca of municipal dependency and privately
subsidized with different levels of achievement according to performance category.
A cross-sectional exploratory-descriptive quantitative methodology was used,
making a comparative analysis between educational institutions, for which the
teaching staff of the participating establishments had to answer the Organizational
Culture Assessment Instrument (OCAI) questionnaire by Cameron and Quinn
(2006). in its version adapted to Spanish by Cerpa (2018) and the Scale of
Leadership Styles by Bass and Avolio, adapted to the Chilean context by Vega and
Zabala (2004). It was possible to identify that it is necessary to strengthen the
organizational culture and managerial leadership styles in school 1 and 2, because
there is no specific presence of a type of organizational culture and managerial
leadership that characterizes each organization well, in contrast to school 3, which presents a clan and adhocratic culture and transformational and transactional
leadership well established. |
Description: | 118 p. |
URI: | http://dspace.utalca.cl/handle/1950/12906 |
Appears in Collections: | Tesis de Magíster en Educación basada en Competencias
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|